X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

موتور پیستونی بدون سوپاپ بنزینی

سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:14 ب.ظ


با تلاش محققان ایرانی
موتور پیستونی بدون سوپاپ بنزینی در کشور ساخته شد




محققان پارک علم و فن‌آوری‌ کرمانشاه موفق به ساخت موتور پیستونی بدون سوپاپ بنزینی در کشور شدند.

مهندس آرش امیری، مجری طرح، در گفت وگو با خبرنگار فن‌آوری‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: سیستم‌ سوخت رسانی موتور ساخته شده از نوع موتورهای بنزینی وانکل بوده که با دیگر موتورها متفاوت است،‌ در این موتور سوپاپ، فنر و اسپک حذف شده و تمام وظایف آن که تغذیه و تهویه دود موتور است را یک سیستم‌ محوری با شیارهای متعدد انجام می‌دهد.

وی افزود: ویژگی‌ موتور ساخته شده این است که قطعات به کار رفته در آن بسیار کاهش پیدا کرده و باعث کمتر شدن استحکاک و فرسایش موتور شده است، این در حالی‌ است که این موتور برابر با یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپه عمل می‌کند.

امیری با تاکید بر این که افزایش تعداد قطعات در یک موتور،استهلاک و مصرف بنزین آن را هم افزایش می‌دهد، ‌خاطرنشان کرد: نمونه کارگاهی آن را ساخته‌ایم که خوشبختانه 38 دقیقه بر روی یک خودروی پراید به خوبی عمل کرد، اما در ادامه به دلیل آلیاژهایی که در ساخت آن به کار بردیم، مشکلاتی بروز کرد که امیدواریم با افزایش تعداد آزمایشات و امکانات آزمایشگاهی بتوانیم آن را رفع کنیم.

وی در رابطه با ویژگی‌های این موتور تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این موتور حذف سوپاپ و دیگر تجهیزات دیگر این سیستم‌ بوده که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو به میزان دو تا سه لیتر در هر یکصد کیلومتر و کاهش هزینه در ساخت و نگهداری آن به میزان 30 درصد می‌شود.

این محقق پارک علم و فن‌آوری‌ کرمانشاه با اشاره به اینکه این موتور در خاورمیانه نمونه مشابه ندارد، در رابطه با جزئیات موتور ساخته شده به ایسنا گفت: سرسیلندر طراحی شده یک محفظه دارد که محور اصلی با شیارهای تعیین شده در آن قرار دارد، این محور بر روی مرکز سرسیلندر موتور قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که کنار آن شیارهایی به عنوان راه‌های تغذیه و تهویه دود موتور تعبیه شده است.

امیری در ادامه با بیان اینکه که دوام و ماندگاری این موتور بیش از موتورهای دارای سوپاپ است، اضافه کرد: این محور تنها به تسمه تایم موتور متصل می‌شود و تنظیم آن بسیار ساده‌تر از موتورهای معمولی است،‌ به گونه‌ای که با یک رگلاژ ساده می‌توان این محورها را بر روی موتور نصب و آن را راه‌اندازی کرد.

وی در پایان با اشاره به این که این موتور می‌تواند بر روی ماشین‌های انژکتوری و کاربراتوری عمل کند و دارای صدای بسیار کمی نسبت به سایر موتورهاست، اظهار کرد: با توجه به این که نمونه آزمایشگاهی این نوع موتور ساخته شده‌، اما برای ساخت آن در مقیاس‌های نیمه صنعتی و صنعتی هیچ متقاضی و حمایت کننده‌ای نداریم که امیدواریم با حمایت شرکت‌های خودروسازی داخلی به این مرحله از تولید وارد شویم. انتهای پیام

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
\

پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک

ابزاروبلاگ