به گزارش سرویس اجتماعی برنا، جعفر تشکری هاشمی اظهار کرد: با توجه به برآورد حجم ترافیک عبوری از تونل توحید، اتخاذ تدابیر ویژهای در جهت مدیریت و نظارت بر ترافیک این تونل از اهمیت بالایی برخوردار است.
هاشمی افزود: طبق استانداردهای روز دنیا برای تونلهای با طول بیش از یک کیلومتر، طیف وسیعی از سیستمهای هوشمند طراحی میشود و برای تونل توحید به عنوان یکی از بزرگترین و در عین حال پر ترافیک ترین تونلهای خاورمیانه، طیف وسیعی از تأسیسات و تجهیزات ترافیکی هوشمند در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر پیشبینی اتاق کنترل ترافیک محلی در تونل توحید، خاطر نشان کرد: این تونل به آخرین فنآوریهای روز دنیا که در نوع خود از مجهزترین سیستم های مدیریت ترافیک در سطح جهان محسوب میشود، تجهیز شده است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: سیستم کنترل روشنایی تونل به منظور کنترل هوشمند سطح نور در تونل توحید طراحی شده که میزان روشنایی داخل تونل را بر اساس پخش لحظهای شدت نور و متناسب با نور داخل و خارج تونل تنظیم میکند.
تشکری هاشمی اضافه کرد: سیستم هوشمند تهویه تونل به گونهای طراحی شده تا آثار کیفیت هوای محیط خارج از تونل بر محیط داخل تونل با توجه به تفاوتهای دو محیط را به حداقل برساند و شامل زیر سیستمهای سنجش سرعت حرکت هوا و3 نوع شناسگر مونو اکسید کربن، اکسید نیتروژن و برد دید محیطی و نیز حسگر جریان هوا است.
وی گفت: سیستم تلفن اضطراری (SOS) " به منظور اطلاعرسانی سریع رویدادهای احتمالی به فاصله هر 200 متر یک دستگاه تلفن اضطراری و در فضای بیرونی در مجاورت هر یک از ورودیها نیز یک دستگاه تلفن نصب میشوند که از طریق علائم مشخص شدهاند و از قابلیت ارتباط دو سویه برخوردارند.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: سیستم نظارت تصویری CCTV با هدف ایجاد پوشش کامل نظارت تصویری از طریق دوربینهای دیجیتال در داخل تونل در فواصل 150 متری و نیز در مسیرهای ورودی و خروجی آن مستقر شدهاند.
تشکری هاشمی افزود : سیستم خودکار تشخیص سوانح AIS از الگوریتمهای پردازش تصویری برای استخراج اطلاعات از تصاویر دوربینهای نظارت تصویر استاندارد برخوردار است و ضمن تشخیص تصویری و خودکار تصادفات، خودروهای با حجم بار غیر مجاز را هم شناسایی میکنند.
وی خاطر نشان کرد: سیستم اطلاعرسانی و هشدار تونل رانندگان را از وضعیت لحظهای تونل یا وقوع تصادفات احتمالی آگاه میکند و شامل سیستم کنترل خط عبوری، چراغهای راهنمایی و هشدار، تابلوهای متغیر خبری، تابلوهای متغیر اعلام سرعت مجاز و تابلوهای اطلاعرسانی خروجیهای اضطراری است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: سیستم کنترل و تشخیص ارتفاع غیر مجاز (OHD) در فاصله 350 متر مانده به ورودی هر یک از تونلها نصب شده و ارتفاع خودروهای عبوری را اندازهگیری میکنند و به محض عبور خودروی با ارتفاع بیش از حد مجاز چراغ راهنمایی هشدار به رنگ قرمز روشن شدن و از ورود خودروی مربوطه به داخل تونل جلوگیری میشود.
تشکری هاشمی اضافه کرد: سیستم تشخیص ترافیک تونل به منظور اندازهگیری عوامل ترافیکی در ورودیهای تونل از جمله طول صف، سرعت و تعداد خودروهای عبوری راهاندازی شده است.
وی گفت: سیستم تشخیص حریق تونل نیز از طریق حسگرهای با قابلیت تشخیص و واکنشفوری به گرمای بیش از حد و تشعشعهای ناشی از منبع حریق مقابله میکند.
معاون شهردار تهران اعلام کرد: سیستم اطلاعرسانی صوتی تونل (PAS) در زمانی به کار میرود که علاوه بر فعالیت سیستمهای خودکار و اطلاعرسانی از طریق علائم و تابلوها، ارتباط مستقیم با افراد حاضر در تونل مورد نیاز باشد و به همین منظور آمپلیفایرها و بلندگوهای ویژهای به منظور اطلاعرسانی صوتی در داخل تونل به کار گرفته شده است.
تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: بکارگیری سیستمهای پیشرفته مدیریت ترافیک در تونل هوشمند توحید نشاندهنده استفاده مدیریت شهری پایتخت از جدیدترین فنآوریهای روز جهانی در جهت آسایش و رفاه شهروندان و نیز نشانگر توان و تخصص کارشناسان و متخصصان داخلی است.